Söndag 18 april 2021

Västerbottens Mellanbygd

När infrastrukturen för elbilen är på plats så blir det både billigare och bekvämare att ha bil, skriver Zacharias Tjäder. Foto: PIXABAY

Elbilens pånyttfödelse är räddningen för glesbygden

Insändare · Published mar 3, 2021 at 01:15

Inte minst har röster höjts från Norrlands inland. Resan har ungefär sett ut så här: inlandskommunerna växer ej. Kommunen har svårt att tillgodose samhällsservicen. Till råga på allt stiger priserna på bensinen. Jobben sinar och som pricken över i:et sköljer en stor pandemi över oss. Bensinupproret blev en enorm grupp på facebook där budskapet var tydligt: nu får det vara nog!

Elbilen. Vem har råd med en Tesla för 1 miljon egentligen? Är det svaret!? Kom och köp en elbil så blir allt bättre.

Nej, knappast. Låt mig grubbla vidare.. 

Historiskt kom den elektriska bilen före den med förbränningsmotor, 1800- tal. Infrastrukturen för el var i startgroparna på den här tiden och samtidigt kunde en hel kedja av intäkter byggas runt förbränningsmotorn. Förbränningsmotorn vann och dess industri växte sig minst sagt stark. Bilen som uppfinning gav oss också en otrolig frihet!  

Från då till nu har det dock hänt en del. En bil står stilla i snitt 90 procent av sin livstid. Elektriciteten, ja den sjunker nu i pris. Massor av el tillkommer i systemet varje år och det skördas nu el från oändliga källor som sol och vind.

Men hallå! Kommer en batterikärra ens starta när det kryper neråt 25 sträcket då?

”He ä mycke som int e klart med elkärran! Dessutom finns he ju int fyrhjulsdrift på dom där! – säg kollegan.”

Faktum är att på rekordkort tid har elbilarna gått ner i pris. Idag finns det elbilsmodeller som är billigare än bensinbilar. De har färre delar och minskar alltså behovet av att byta delar, kanske metalliska. Och det kommer en begagnatmarknad. Idag går de upp mot 40 mil på en tank. Startar i kyla gör de också.

Och som om det inte vore nog tankar du för 3-4 krona milen. Är inte det den bästa glesbygdsreformen i modern tid så säg!

Jag slår på Västerbottensnytt på tv:n. Där står Arne Muller, den grävande gruvjournalisten, med sin nya bok om elbilen och metallerna. Vart ska metallerna komma ifrån!? Ska vanadingruvan i Varuträsk öppna och vad händer när batterierna är slutkörda?

Vad gäller metallerna har Arne givetvis rätt. Gruvnäringen har många nackdelar och bör begränsas. Återbruk och återvinning är otroligt viktigt. Men gäller inte det alla produkter? Såväl mobiltelefoner som verktyg? Taskigt att lägga all skuld på en bransch.

Å nej! Vart ska Ryssland skicka all olja nu? Inte så flummigt ändå va? 

Alla frågor får vi inte svar på idag. Men en sak är säker. När infrastrukturen för elbilen är på plats så blir det både billigare och bekvämare att ha bil. Nu gäller det att det satsas lika mycket på glesbygden som på staden. 

Zacharias Tjäder

MP Västerbotten

Villkoren för deltidsbrandmän förbättras i hela landet

Insändare En av svensk räddningstjänst största utmaningar har under lång tid varit att rekrytera deltidsbrandmän runt om i landet. Samtidigt utgör deltidsbrandkårerna ryggraden i svensk...

Politiken måste bli tydligare

Ledare Det känns rörigt. I alla fall för mig och jag har en känsla av att vi är fler som upplever att politiska viljeinriktningar har blivit stökigare att hålla koll på.

Oansvariga demonstranter utsätter andra för livsfara

Insändare Sverige är i kris i likhet med alla andra länder. Krisen med det svårstoppade viruset covid19 är klotgemensam. I diktaturstater är det lättare att med diktat stoppa smittans...

Politiken måste bli tydligare

Ledare Vi är fler och fler som känner oss vilsna på den politiska kartan.

Högersvängar rimmar dåligt med Centerns rikspolitik

Insändare Centerpartiets kommunpolitiker Helena Lundgren i VIndeln går ut i riksmedian med kritik mot Annie Lööf och partiet för att de inte håller sig till höger och att man inte...

Glasklart budskap från LTU

Ledare Budskapet från LTU visar hur viktigt det har varit att bygga upp högskolor runt om i landet.
Personligt
Opinion
Behöver du hjälp?


Sport