Torsdag 23 maj 2019

Västerbottens Mellanbygd

Kommunistiska partiet anser att man måste ta tag i byggandet av Norrbotniabanan genast. Foto: PIXABAY

En folklig opinion behövs för att få fart på utbyggnaden av Norrbotniabanan

Insändare · Published apr 17, 2019 at 01:15

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver kommunalrådet Lorens Burman i Skellefteå i en insändare i lokaltidningen Norran.

Att alliansregeringen var bromsklossar vad gäller utbyggnaden av Norrbotniabanan är det inte svårt att hålla med om. Men att arbetet nu sker med hög fart är att handskas ovarsamt med sanningen. När statsminister Stefan Löfven veckorna innan valet hösten 2018 efter en hel mandatperiod tog några symboliska spadtag och förklarade att bygget av sträckan Umeå-Dåva var invigt måste man närmast betrakta det som en provokation mot alla oss som vill se en snabb utbyggnad.

Naturligtvis krävs det mycket av undersökningar och planering av allt runt ett sådant stort projekt, men med en insikt om nödvändighen av en klimatomställning där fossilfria transporter är en viktig del borde denna process påskyndas. När stambanan byggdes i slutet av 1800-talet färdigställdes sträckan Vännäs- Boden på 4 år. Visst inser vi att det är mycket hänsynstagande som måste göras när man bygger i tätbebyggda områden, men å andra sidan har vi nu en helt annan tekniknivå som borde göra att själva framdragningen går väsentligt snabbare än med 1800-talets primitivare metoder.

Uppenbarligen är det något som skaver. Som bekant är flera partier tveksamma eller motståndare till en utbyggnad av Norrbotniabanan. Intresset är betydligt större att bygga höghastighetsspår eller motorvägar i södra delen av landet. Det gäller framför allt de borgerliga partierna. Därför finns det all anledning att sätta
fart med utbyggnaden under denna mandatperiod.

Vintern trafikkaos längs E4:an där dåligt utrustade långtradare ofta varit inblandade är ytterligare ett argument för en snabb utbyggnad av Norrbotniabanan. Men framför allt som en offensiv satsning för att minska de fossila utsläppen inom transportsektorn genom att ersätta stora delar av de långväga transporterna med järnvägstransporter. Skogsindustrin, SSAB, Boliden och den planerade batterifabriken Northvolt är stora aktörer som kan utnyttja Norrbotniabanan. Dessutom skulle järnvägen bli ett lockande alternativ för persontransporterna.

Men för att få verklig fart på utbyggnaden av hela Norrbotniabanan, dvs från Umeå till Luleå, krävs en stark folklig opinion. Vi i Västerbotten och Norrbotten måste hålla frågan levande hela tiden och i alla sammanhang ställa krav på våra politiker och på Trafikverket att skynda på processen.

Jan Englund

Kommunistiska Partiet Luleå

Sune Marklund

Kommunistiska Partiet Skellefteå

Elvira Lindberg Spiik

Kommunistiska Partiet Robertsfors

Oskar Wigren

Kommunistiska Partiet Umeå

Moderaterna vill bekämpa stöldligor i Västerbotten

Insändare Över hälften av alla bostadsinbrott begås av utländska stöldligor. En stor del av stöldgodset transporteras sedan direkt ut ur landet. Ligor är väl organiserade och har utvecklat...

Låt de ovilliga stanna hemma!

Ledare Norge betalar årligen 8 miljarder kronor till EU. Det är vad det kostar vårt grannland att som icke EU-medlem få tillgång till den gemensamma marknaden. Det sker också till priset...

EU är inget fredsprojekt- bojkotta valet!

Insändare Jean-Claude Juncker, EU-kommissionens ordförande, tillkännagav 2017 att ”2025 behöver vi en fullt utrustad europeisk försvarsunion. Vi behöver det och NATO vill ha det. ”EU-...

Folkrörelserna växer på landet

Ledare Framtidens folkrörelse växer fram runt om på Sveriges landsbygder. Hur ska den nya folkrörelsen se ut och arbeta? Den frågan ställer sig många folkrörelser just nu, däribland LRF....

Kvinnojourerna enormt viktiga

Insändare I #meetoo efterspelet har frågan om män som misshandlar kvinnor lyfts fram. Dokumentären i SVT om Josefins Nilssons helvete lämnar ingen oberörd och har gett insikt om vad som...

Sluta tacka - kräv handling!

Ledare Hur kommer det sig att lands- och glesbygdsfrågor alltid hamnar i farstun och inte i finrummet? Jag har funderat på det i många herrans år och kommit fram till två förklaringar....