Lördag 20 juli 2019

Västerbottens Mellanbygd

Kommunistiska partiet anser att man måste ta tag i byggandet av Norrbotniabanan genast. Foto: PIXABAY

En folklig opinion behövs för att få fart på utbyggnaden av Norrbotniabanan

Insändare · Published apr 17, 2019 at 01:15

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver kommunalrådet Lorens Burman i Skellefteå i en insändare i lokaltidningen Norran.

Att alliansregeringen var bromsklossar vad gäller utbyggnaden av Norrbotniabanan är det inte svårt att hålla med om. Men att arbetet nu sker med hög fart är att handskas ovarsamt med sanningen. När statsminister Stefan Löfven veckorna innan valet hösten 2018 efter en hel mandatperiod tog några symboliska spadtag och förklarade att bygget av sträckan Umeå-Dåva var invigt måste man närmast betrakta det som en provokation mot alla oss som vill se en snabb utbyggnad.

Naturligtvis krävs det mycket av undersökningar och planering av allt runt ett sådant stort projekt, men med en insikt om nödvändighen av en klimatomställning där fossilfria transporter är en viktig del borde denna process påskyndas. När stambanan byggdes i slutet av 1800-talet färdigställdes sträckan Vännäs- Boden på 4 år. Visst inser vi att det är mycket hänsynstagande som måste göras när man bygger i tätbebyggda områden, men å andra sidan har vi nu en helt annan tekniknivå som borde göra att själva framdragningen går väsentligt snabbare än med 1800-talets primitivare metoder.

Uppenbarligen är det något som skaver. Som bekant är flera partier tveksamma eller motståndare till en utbyggnad av Norrbotniabanan. Intresset är betydligt större att bygga höghastighetsspår eller motorvägar i södra delen av landet. Det gäller framför allt de borgerliga partierna. Därför finns det all anledning att sätta
fart med utbyggnaden under denna mandatperiod.

Vintern trafikkaos längs E4:an där dåligt utrustade långtradare ofta varit inblandade är ytterligare ett argument för en snabb utbyggnad av Norrbotniabanan. Men framför allt som en offensiv satsning för att minska de fossila utsläppen inom transportsektorn genom att ersätta stora delar av de långväga transporterna med järnvägstransporter. Skogsindustrin, SSAB, Boliden och den planerade batterifabriken Northvolt är stora aktörer som kan utnyttja Norrbotniabanan. Dessutom skulle järnvägen bli ett lockande alternativ för persontransporterna.

Men för att få verklig fart på utbyggnaden av hela Norrbotniabanan, dvs från Umeå till Luleå, krävs en stark folklig opinion. Vi i Västerbotten och Norrbotten måste hålla frågan levande hela tiden och i alla sammanhang ställa krav på våra politiker och på Trafikverket att skynda på processen.

Jan Englund

Kommunistiska Partiet Luleå

Sune Marklund

Kommunistiska Partiet Skellefteå

Elvira Lindberg Spiik

Kommunistiska Partiet Robertsfors

Oskar Wigren

Kommunistiska Partiet Umeå

Ta det lugnt och nyktert på vägen

Insändare Omtänksamhet, inte egoism ska råda i semestertrafiken. Egoisten: Ska fram först, struntar att ge tecken vid sväng och omkörning, chansar och kör påverkad av narkotika eller...

Släpp fram ungdomarna!

Ledare Vi står inför stora utmaningar inför framtiden om vi ska ha en levande landsbygd enligt parollen ”Hela Sverige ska leva”. Drömmen om ett liv på landet i sann ”gröna vågen-anda”...

Missbruket tar inte sommarlov

Insändare Det måste det finnas en nykter fristad för unga även på sommarlovet. När skolan, fritidsaktiviteter och fritidsgårdar samtidigt tar sommarlov försvinner fristäderna för ett barn...

Mer trycksvärta på fingrarna

Ledare Jag är tidningsfantast av födsel och ohejdad vana. Ända sedan jag tog mina första stapplande steg i den journalistisk myllan som ung tonårig volontär på Nordsverige i början av...

Dags att bromsa kostnader för nätläkare

Insändare Ett vårdmöte hos oss innebär 0 kronor i patientavgift, var du än bor och oavsett ålder. Ungefär så marknadsför olika vårdföretag sina tjänster via internet. Inriktningen ligger på...

Ta av offerkoftan och sluta gnäll

Ledare Jag bor i världens vackraste by. I alla fall om man får tro den slogan som togs fram av en lokal företagare redan på 1970-talet och som nu relanserats av byns aktiva...