Söndag 31 maj 2020

Västerbottens Mellanbygd

Kommunistiska partiet anser att man måste ta tag i byggandet av Norrbotniabanan genast. Foto: PIXABAY

En folklig opinion behövs för att få fart på utbyggnaden av Norrbotniabanan

Insändare · Published apr 17, 2019 at 01:15

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver kommunalrådet Lorens Burman i Skellefteå i en insändare i lokaltidningen Norran.

Att alliansregeringen var bromsklossar vad gäller utbyggnaden av Norrbotniabanan är det inte svårt att hålla med om. Men att arbetet nu sker med hög fart är att handskas ovarsamt med sanningen. När statsminister Stefan Löfven veckorna innan valet hösten 2018 efter en hel mandatperiod tog några symboliska spadtag och förklarade att bygget av sträckan Umeå-Dåva var invigt måste man närmast betrakta det som en provokation mot alla oss som vill se en snabb utbyggnad.

Naturligtvis krävs det mycket av undersökningar och planering av allt runt ett sådant stort projekt, men med en insikt om nödvändighen av en klimatomställning där fossilfria transporter är en viktig del borde denna process påskyndas. När stambanan byggdes i slutet av 1800-talet färdigställdes sträckan Vännäs- Boden på 4 år. Visst inser vi att det är mycket hänsynstagande som måste göras när man bygger i tätbebyggda områden, men å andra sidan har vi nu en helt annan tekniknivå som borde göra att själva framdragningen går väsentligt snabbare än med 1800-talets primitivare metoder.

Uppenbarligen är det något som skaver. Som bekant är flera partier tveksamma eller motståndare till en utbyggnad av Norrbotniabanan. Intresset är betydligt större att bygga höghastighetsspår eller motorvägar i södra delen av landet. Det gäller framför allt de borgerliga partierna. Därför finns det all anledning att sätta
fart med utbyggnaden under denna mandatperiod.

Vintern trafikkaos längs E4:an där dåligt utrustade långtradare ofta varit inblandade är ytterligare ett argument för en snabb utbyggnad av Norrbotniabanan. Men framför allt som en offensiv satsning för att minska de fossila utsläppen inom transportsektorn genom att ersätta stora delar av de långväga transporterna med järnvägstransporter. Skogsindustrin, SSAB, Boliden och den planerade batterifabriken Northvolt är stora aktörer som kan utnyttja Norrbotniabanan. Dessutom skulle järnvägen bli ett lockande alternativ för persontransporterna.

Men för att få verklig fart på utbyggnaden av hela Norrbotniabanan, dvs från Umeå till Luleå, krävs en stark folklig opinion. Vi i Västerbotten och Norrbotten måste hålla frågan levande hela tiden och i alla sammanhang ställa krav på våra politiker och på Trafikverket att skynda på processen.

Jan Englund

Kommunistiska Partiet Luleå

Sune Marklund

Kommunistiska Partiet Skellefteå

Elvira Lindberg Spiik

Kommunistiska Partiet Robertsfors

Oskar Wigren

Kommunistiska Partiet Umeå

Wennebro: Skattesystemet är orättfärdigt

Insändare Uppgifterna i min ledare är hämtade ur Hela Sverige ska levas rapport ”Naturresurser i hela landet”. Ditt påstående om ”okunskap eller medvetet vilseledande” får i så fall...

Stimulanspaketen hamnar fel

Ledare Småföretagare blir förbisprungna av storföretag och för kommuner och regioner görs ingen urskiljning mellan fattig och rik.

Så mycket bättre…

Ledare I det populära TV-programmet ”Så mycket bättre” samlas ett gäng kända artister och tolkar varandras låtar. Resultatet blir ofta så mycket bättre. Tänk om man skulle tillämpa samma...

Vindkraften skadar bara oss

Insändare Varje vecka kan man i dagstidningarna läsa artiklar från vindkraftsindustrin där de beskriver storsatsningar, ”grön energi” och diverse andra fördelar med vindkraft. De verkar...

Bredband ska visst trollas fram

Bredbandsutbyggnaden borde dessutom rimligen ha skett först i glesare bygder, eftersom det är där som alla förväntas sköta nära nog alla sina ärenden via nätet.