Onsdag 23 januari 2019

Västerbottens Mellanbygd

Även denna vinter tvingas vägföreningarna hitta egna lösningar för att hålla upp de enskilda vägarna. Foto: MARIA BOSTRÖM

Lika illa med snöröjning i år

Även i vinter får vägföreningarna hitta egna lösningar för att få sina vägar plogade. Nu blir uppgivenheten allt större.
– Det spelar ingen roll hur mycket vi skriker och gormar. Vi är för långt borta, säger Stefan Sundbom, Kålaboda vägförening.

MELLANBYGDEN · Published nov 2, 2018 at 12:15

Trafikverket skärpte inför förra vintern kraven på entreprenörerna som plogar vägarna. Hålls inte de utsatta tiderna kan åkarna drabbas av dryga böter. Det här gjorde att bland annat Svevia, som plogar en stor del av vägarna i mellanbygden inte längre ansåg sig ha möjlighet att ploga enskilda vägar i samband med att de allmänna vägarna snöröjdes. Minsta lilla försening skulle kunna bli alltför kostsam.

Vägsamfälligheterna fick därför ordna egna, och i många fall betydligt dyrare lösningar då plogbilarna måste köra flera mil för att ploga enskilda sträckor.

Läget i år är oförändrat.

– Man måste ju ordna en egen plogare eller ploga själv. De törs ju inte ge sig på nån sidoplogning för då får de på skallen av Trafikverket, säger Roger Edlund, ordförande i Klanklidens vägförening.

I Klankliden har man löst plogningen denna vinter med samma entreprenör som förra året. Men Roger Edlund upprörs ändå över förhållandena då problemet finns i ett stort antal glesbygdsområden över hela Sverige.

– Hemtjänsten kommer ju att få ett jätteproblem om ingen håller upp vägarna. Det är ju så dåligt så man tror inte det är sant, säger han.

I Kålaboda där vägföreningen har ansvaret för den fyra kilometer långa sträckan mellan Kålaboda och Vebomark har det också löst sig i vinter.

– I år kommer vi nog att klara oss. Vi har fått en annan entreprenör helt enkelt, säger Stefan Sundbom.

Men bitterheten är stor.

– Det är lite att stänga landsbygden. Det är det jag känner. Ska man ha folk på landsbygden så måste det ju finnas infrastruktur.

Riksförbundet för enskilda vägar, REV, engagerar sig hårt i frågan men även här är uppgivenheten stor. REV ska ha en träff med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon framöver men satasr framförallt på att påverka politiker.

– Vi har ständig kontakt med politiker men kan säga att vi har gett upp Trafikverket. Men vi tycker att det är fruktansvärt att de som byggt upp det här landet måste betala. De får ju ta pengar från sommarunderhållet och lägga på vinterunderhållet istället, säger Mikael Näslund, regionansvarig nord.

Riksdagsledamoten Helena Lindahl, (C), fortsätter också att engagera sig i frågan.

– Det här kostar ju inga pengar utan är en byråkratifråga. Att det gått två år och inget har hänt är under all kritik, säger hon.

Ska man ha folk på landsbygden så måste det ju finnas infrastruktur

Fick anslag för att laga taket på Sockenmuseum

LÖVÅNGER Sockenmuseets tak kommer att renoveras då det läcker in vatten. Hembygdsföreningen sökte pengar från Stiftelsen Gustav den VI:s fond för svensk kultur i höstas. Och nu...

Därför röstade Lindahl nej till Löfven

GUMBODAHAMN En enda av centens riksdagsledamöter gick emot partilinjen när Stefan Löfven, (S) röstades fram som statsminister. Helena Lindahl, Gumbodahamn, röstade nej.

"Stäm staten inom ett år"

LÄNET Staten ska betala 18 miljoner kronor till skogsägare i länet, enligt mark- och miljödomstolen. Magnus Norberg, LRF-Konsult och markägarnas juridiska ombud, uppmanar fler...