Tisdag 25 juni 2019

Västerbottens Mellanbygd

Fisket i Robertsfors kommun ska exponeras rejält då teveprogrammet Fiskedestination med den kända fiskeprofilen Johan Broman ska spela in ett avsnitt i kommunen. Rickleån är sannolikt et av de fiskevatten som kommer att vara med i programmet. Foto: LARS-GÖRAN HALVDANSSON/ARKIV

Lokalt fiske lyfts fram i tv

Programmet Fiskedestination ska i sommar spelas in i Robertsfors kommun. Bakom produktionen står den kända fiskeprofilen Johan Broman.
– Vi tror jättemycket på det här, säger Dante Dahlgren, turismsamordnare på Robertsfors kommun.

ROBERTSFORS KOMMUN · Published maj 28, 2019 at 12:15

Johan Broman är känd bland annat från teveserierna Fiskedrag och Fiske- lite djupare. Programmet Fiskedestination har sänts i fyra säsonger.

– Jag tycker det är helt klockrent. Både jag och lillbrorsan har ju sett det här Fiskedestination på TV4. Och jag tror inte vi är ensamma om det, säger Dante Dahlgren.

Det är de verkligen inte heller. Varje avsnitt av programmet beräknas med repriser nå mellan 500 000 och 700 000 tittare.

Serien är en blandning mellan sportfiske och resereportage med fokus på destinationen och fisket där Johan Broman reser runt och testar det lokala sportfisket och tar en titt på den lokala populärkulturen som mat, dryck och musik.

Vilka fiskevatten det ska fiskas i i Robertsfors kommun är inte helt klart.

– Det blir ett rinnande vatten, en sjö och kusten, så täcker vi av det som finns, säger Dante Dahlgren.

Troligt är att Rickleån blir det rinnande vattnet.

Fiskeplatserna är sedan beroende av vilka boendeanläggningar som finns. Deltagarna ska också vara beredda att vara med på film.

Varje avsnitt av programmet är 60 minuter långt (44 minuter exklusive reklam) och innehåller som sagt mer än bara fiske.

– Fisket är fortfarande huvudingrediensen men det ska finnas nåt för hela familjen, säger Dante Dahlgren.

Den sista maj ska allt vara klart även med deltagare så att programmet ska kunna börja spelas in. Fiskedestination sänds sedan på TV4-gruppens kanaler Sportkanalen, TV12 och TV4 Play.

Robertsfors kommun kommer sedan att själv kunna använda filmen också.

Kostnaden för produktionen som kommunen betalar är rabatterat till 50 000 kronor (normalt 100 000). Det här beviljade Tillväxtutskottet i förra veckan.

Varje avsnitt anpassas för att på bästa sätt marknadsföra destinationen och de medverkande entreprenörerna. Marknadsföringsvärdet med teveprogrammet tros vara mycket stort.

– Jag tror att det kan vara ett bra sätt att visa upp en aktiv Robertsfors kommun och visa på attraktiva platser vi har. Jag tror att det kan betyda mycket marknadsföringsmässigt, säger Dante Dahlgren.

Initiativtagare till inspelningen i Robertsfors kommun är turistorganisationen Gold of Lapland tillsammans med Dante Dahlgren.

Jag tycker det är helt klockrent

Fiskedestination når många

Den typiske Fiskedestinations-tittaren är 16-60 år gammal, kvinna/man, kille/tjej, bor i hus eller bostadsrätt, medelinkomsttagare och intresserad av natur, miljö, ävetryr, resor, fiske och mat. Efter ett år väntas programmet ha nått mellan 500 000 och 700 000 tittare.

De firade 20-åringen

RISBÖLE Byn må vara liten, men midsommar är alltid signalen för bybor och sommargästerna att dyka upp. I år kryddades firandet med att Risböles byaförening firade 20 år.

Lugnet råder hos tandläkaren mitt ute i skogen

STORRÖDNINGGSBERG En tandklinik mitt i skogen? Kan det verkligen vara möjligt? Absolut. Och ett besök hos Anders och Marita Sundh på tandkliniken Stjärnan i byn Storrödningsberg...

Högre skatt i Robertsfors

ROBERTSFORS Kommunens besparingsbehov blev det stora debattämnet när kommunfullmäktige hölls i Robertsfors i måndags. Beslutet för budgetram innebär en skattehöjning för...