Onsdag 3 juni 2020

Västerbottens Mellanbygd

Foto: PIXABAY

Så blir det lättare att sova

Sverige · Published aug 13, 2019 at 06:15

Fyra av tio hade problem med sömnen förra året men det finns många sätt att sova bättre, enligt 1177 Vårdguiden.

Framför allt är det viktigt med regelbundna vanor med mat och sömn på fasta tider men även fysisk aktivitet kan vara avgörande.

Några andra förslag från Vårdguiden är:

Minska stressen i ditt liv. Tänk igenom vad stressen i grunden handlar om, försök att minska på aktiviteter som orsakas stress.

Regelbunden fysisk aktivitet gör ofta att du sover bättre. Du mår bättre, orkar mer och blir naturligt trött på kvällen när du rör dig regelbundet.

Försök att gå ner i vikt om du snarkar och har andningsuppehåll, snarkning kan störa nattsömnen.

Försök att ta det lugnt i en till två timmar innan du lägger dig. Det kan vara rogivande att sitta ner en stund och blunda.

Undvik koffein, nikotin och alkohol sex timmar innan du ska lägga dig.

Låt sängen vara en sovplats. Se till att det är mörkt, tyst och svalt där du ska sova och lägg bort mobil och läsplatta.

Ligg inte sömnlös länge i sängen. Gå upp om du inte har somnat efter en halvtimme och gör något stillsamt som att läsa en bok. Gå tillbaka till sängen när du känner dig sömnig.

Glädjebesked till föreningar

LÖVÅNGERBYGDEN Hårt prövade byaföreningar har sett sina lokalers nyttjandetimmar störtdyka under våren på grund av coronaviruset. Men den 19 maj kom ett glädjebesked. Skellefteå...

Polisen bygger ut

ROBERTSFORS Polisen i Robertsfors bygger ut sitt garage. Orsaken handlar inte alls om att antalet bovar ökat utan om att Region Nords dykgrupp behöver mer utrymme.

Mellanbygdskommuner klättrar i miljöranking

MELLANBYGDEN Både Skellefteå och Robertsfors kommun klättrar i tidningen Aktuell Hållbarhets granskning av kommunernas miljöarbete. Skellefteå ligger högt i rankingen bland...