Tisdag 14 juli 2020

Västerbottens Mellanbygd

Diana Andersson på Bäckströms radio har fått ta emot många klagomål på Tele2:s mobila bredband. Foto: LARS-GÖRAN HALVDANSSON

Uppmanades byta bolag när bredbandet strulade

”Byt till Telia!” Det är kanske inte en uppmaning man förväntar sig som kund hos ett annat bolag när bredbandet inte fungerar. Men det är just den lösningen kunder till Tele2 fått när det mobila bredbandet fallerat i Robertsfors kommun.

ROBERTSFORS KOMMUN · Published jun 18, 2020 at 07:15

För Ulf Berglund i Gumboda hade Internet legat nere i fem dygn i början på förra veckan. Det här upprör honom rejält.

– Du kan inte betala räkningar och du kan inte ta kontakt med nära och kära, säger han.

Han är långtifrån ensam som upplevt problem. På Bäckströms radio i Robertsfors berättar man att ett 20-tal kunder hört av sig med liknande problem där Tele2 är leverantör.

Ulf Berglund är rejält missnöjd med bemötandet han fått när han ringt supporten.

– De går efter en mall de har. När det blir stopp säger de att de ska ringa till en tekniker. Men inget händer, säger han.

Kunder uppger också att de blivit uppmanade att byta till Telia som leverantör.

Diana Andersson som jobbar på Bäckströms radio har själv haft problem med Tele2:s mobila bredband.

– Jag har resetat min router flera gånger och nu har det, peppar, peppar, fungerat, säger hon.

Butiken har fått en mängd olika tips från Tele2 vad man skulle säga till kunderna för att avhjälpa problemet.

– Eventuellt att byta sim-kort också. Men det har ju inte hjälpt, säger Diana Andersson.

Tele2 kunde inte se några större störningar i Robertsfors kommun vad gäller mobiltäckningen. Däremot hade ett fåtal mycket lokala platser haft tekniska problem med 3G-täckningen. Denna felanmälan lämnades till tredjepartstekniker i området uppger Tele2.

– Jag vill verkligen be om ursäkt för att vi inte lyckats åtgärda problemet som dessa kunder upplever mer skyndsamt och har full förståelse för att det orsakat frustration. Nu hoppas jag att vi ska kunna åtgärda detta så snabbt som möjligt, säger Louise Andersson på Tele2:s presstjänst.

Kunderna upplever att de får olika råd. Hur ser ni på det? 

– Mobilnätet är komplext och felsökning och teknisk rådgivning kan därför variera och bestå av många olika delar. Särskilt i de fall där det inte är en större geografisk störning utan har mer lokal påverkan. På Tele2 gör vi såklart vårt yttersta för att hjälpa våra kunder så gott som möjligt och då kan det krävas att man testar många olika alternativ. I de flesta fall hjälper det kunden att lösa eventuella problem, säger Louise Andersson

Supporten sägs ha hänvisat till Telia.

– Det låter såklart inte bra, men det är också svårt för mig att uttala mig kring ett specifikt fall som jag inte har inblick i. Däremot är det givetvis inte ett ordinarie råd som vi ger i kontakt med våra kunder. Tele2s mobilnät täcker 99 procent av Sveriges befolkning och vi har inget behov av att rekommendera våra kunder en annan operatör.

Hur ska man kunna lita på en stabil leverans från Tele2 i fortsättningen? 

– Tele2 är en av Sveriges ledande leverantörer av uppkoppling och det är såklart beklagligt att vi inte lyckats lösa problemen. Jag har full förståelse för att det orsakar frustration. Vi kommer att se till att följa upp våra interna rutiner för att säkerställa att felanmälan nu följs upp ordentligt i området. Med den åtgärden hoppas jag att störningarna ska vara åtgärdade inom kort, säger Louise Andersson

Vid publik till Viddas koncert

ROBERTSFORS På söndagskvällen var det premiär för ”Musik i sommarkväll”, när Robertsfors kyrka gästades av skönsjungande tjejgruppen Vidda från Skellefteå.

Skrotbilar stort problem

ROBERTSFORS KOMMUN Mer än 140 skrotbilar finns på tomter där Robertsfors kommun vill ha bort större delen av bilarna. Och det kan bli dyrt om anvisningarna att städa inte följs.

Flarkens kapell fyller 100 år

FLARKEN Den gamla skolan blev för trång att hålla till i så Flarkenborna byggde sig ett eget kapell. I år är det 100 år sedan den ståtliga byggnaden invigdes.
Sport